פתיחת תפריט הנגישות  

קמעונאות- The Next Generation

הקמעונאות כמו שרובנו מכירים אותה נדרשת לשינוי תפיסתי עמוק ■ התנהגות הקונים משתנה באופן דרמטי, בעיקר עם דור המילניום שנולד לתוך הסמארטפון ■ הקמעונאות הופכת להיות יותר טכנולוגית ויותר אנליטית, והטכנולוגיה נרתמת למציאת פתרונות חכמים לבעיות שנראו בלתי פתירות דוגמת תורים ארוכים והבאת מוצרים במהירות מהמחסן, ומסייעת לשיפור הביצועים באמצעות אלגוריתמים חכמים לזיהוי תנועת הלקוחות ■ סטארטאפים רבים נרתמים לפתח פתרונות חכמים, ועתיד הקמעונאות, כך נראה, מסקרן ומאתגר מתמיד .

מאת: גלית מור- SHOPOHOLIST, יועצת שיווק וקמעונאות
 
קונה נכנס לסופרמרקט, סוחב עגלה כבדה, צועד במעברים ענקיים, מחפש דקות ארוכות מוצרים, עומד בתור הארוך בקופה, ובסופו של התהליך סוחב את השקיות לאוטו. הסיפור הזה שאותו אנחנו חווים מדי יום יהיה שייך בקרוב לעבר.
עד לפני כמה שנים עוד נשמעו נבואות שחורות על מותן של החנויות הפיזיות ומעבר של הלקוחות לחנויות און ליין החדשניות.
האם זה מה שיקרה?
אנו רואים יותר ויותר קונים בעולם (7.5% כיום) שקונים און ליין. קניה באון ליין פותרת את כל הבעיות המעצבנות של חנויות: חנויות האון ליין פתוחות 24/7, אפשר לקנות כל דבר מכל מקום, אין תורים, לא צריך לסחוב שקיות וכדומה. וכן, ואמאזון עקפה השנה את וולמארט והפכה לקמעונאית הגדולה בעולם!

מגמה מעניינת נוספת- שטחי מסחר בעולם מצטמצמים. חנויות הענק מתקשות לשרוד ופותחות פורמטים קטנים יותר.
המידע האדיר והחופשי יצר תופעות שמקשות על חיי הקמעונאים כמו השוואת מחירים. צצה תופעת ה-  : SHOWROOMING קונים נכנסים לחנות, בודקים את המוצר, מצלמים אותו, ולפעמים יוצאים כדי לקנות אותו בכלל באינטרנט.
ענקיות הטכנולוגיה מפתחות שירותים מטורפים שרק חלמנו עליהם. eBay למשל מציעה שירות של קניה מידית- שבי לך בפארק, תזמיני ב-eBay בקבוק יין טוב, והוא יגיע עם שליח עד אלייך. אמאזון מפתחת שירות משלוחים לאזורים רחוקים באמצעות רחפנים.
מגמת הכלכלה השיתופית נושקת גם היא לענף - למשל AIRBNB, שיתוף דירות למטרת תיירות, מאיימת על עסקי קמעונאות המלונות הוותיקה.
הדורות המתחלפים משאירים את הקמעונאים מלאי חששות מול דור המילניום ודור ה-Z שנולדו למסכים הדיגיטליים. האם הם יטרחו להגיע לחנות כדי לקנות או פשוט יקליקו בסמארטפון שלהם לרכישה?
אז האם החנויות ייעלמו ויהפכו לזיכרון רחוק שייכתב בספר השורשים של הילדים?
בואו נסתכל על המספרים: הריטייל הפיזי חי ובועט!
רוב הכסף שם, ורוב האנשים קונים שם.
75% מהקמעונאות היא בכלל לוקאלית. קונים קרוב לבית.
EBAY, אמאזון וגוגל פותחות חנויות פיזיות. למה? כיוון שהכסף שם, הלקוחות שם, וכיוון שחסר להן המימד הפיזי והאינטראקציה עם הלקוחות.
ולא רק ענקיות הטכנולוגיה לוטשות עיניים לחנויות פיזיות. יותר ויותר קמעונאי און ליין, קטנים כגדולים, מחפשים דרך לייצר קשר פיזי עם הקונים, בין אם דרך פתיחת חנויות או דרך חנויות פופ אפ.
שטחי המסחר מצטמצמים כיוון שמלכתחילה נפתחו יותר מדי מהם. חנויות ענק מתייעלות ופותחות פורמטים קטנים יותר. עברנו עידן בקמעונאות ויש התפתחות של ההצעה ללקוח.
ומה לגבי דור המילניום? הוא אוהב גם שופינג פיזי. צריך פשוט לפנות אליו אחרת- מבחינה רגשית ובאמצעים דיגיטליים.
 
הטכנולוגיה אינה איום. היא שותף אסטרטגי!

אנו רואים יותר ויותר אפליקציות שעוזרת לנו לקנות טוב יותר: החל מאפליקציות שמזהות ועוקבות אחרי הטעם האישי שלנו ומציעות לנו פריטים מותאמים אישית- סוג של קונסיירג' אישי, וכלה באפליקציות שסורקות בגד של עובר ושב ברחוב שמצא חן בעיננו ונותנות לנו את המידע איפה לקנות אותו וכמה זה עולה.
שמעתם למשל על WISHER? זוהי אפליקציה שהופכת את קניית המתנות לעניין מדעי. תכניסו לשם את המוצרים שאתם חולמים לקבל (במקום הספר או סט המצעים הנצחי), וכאשר אחד מחבריכם המסורים יעבור ליד החנות,  SMSיודיע לו שפה נמצאת המתנה האולטימטיבית בשבילכם.

הקמעונאים עוברים אבולוציה טכנולוגית
 
רשתות וחנויות משתמשות בטכנולוגיה לטובתן. בעיות שמהן סובלות החנויות ולא הצליחו לפתור בשימוש עם המשאבים הקיימים, נפתרות אחת אחת באמצעות הטכנולוגיה.
קשה למצוא מוצרים על המדף? אין בעיה, אפליקציה או מדפים חכמים יכוונו את הלקוח למוצר.
לוקח זמן למוכרים להביא ללקוח מוצרים מהמחסן? רובוטים יעשו זאת תוך שניות.
החנות משעממת? מסכים אינטראקטיביים יציגו לנו את סיפור המוצר החל באיפה נוצר ועל ידי מי, וכלה במחיר וביתרונותיו של המוצר.
מסתובבים בחנות וצריכים עזרה? sms שתשלחו לטלפון יחבר אתכם לצ'אט עם נציג שיעזור לכם בכל נושא.
אין לכם כוח למדוד בגדים? מראה אינטראקטיבית תסרוק אתכם בתלת מימד ובלחיצת כפתור תציג לכם איך הבגדים ייראו עליכם.
פילוח והבנת הקונים שלנו? אלגוריתמים חכמים יפלחו לנו את הלקוחות ויאפשרו לנו להבין יותר מי קונה אצלנו, מי נטש או ירד בקניות ואיך נמקסם את הקניות שלהם.
מבצעים להמונים? לא רלוונטי יותר. הקונים יקבלו מבצע שנתפר במיוחד עבורם על בסיס הקניות שלהם וההעדפות שלהם.
תורים? מצחיק! זה שייך לעבר. יש המון שיטות לסיים קניות בלי לראות קופאי. סטארבקס כבר שם.
אלו רק חלק משפע הדוגמאות.
עוד מעניין לציין סוג חדש של מודלים קמעונאיים שנוצר דוגמת התפתחות פתרונות ה- Vending Machines החדשות. חנויות ללא יד אדם פתוחות 24/7 ומציעות מוצרים מתחום הפארמה, האופנה, המזון הטרי ועוד.
כמו כן מתפתחים שירותים חדשים כמו- תזמינו באתר וקחו מהחנות- וולמארט עושה זאת. 
או תבחרו מוצרים בחנות ותרכשו אותם בכלל באתר- BONBOS , חברת האופנה לגברים עושה זאת.
קמעונאים שלא ישלבו את החדש והישן- לא ישרדו. 
אנו  מדברים גם על שינוי של ההון האנושי בקמעונאות שיהיה יותר טכנולוגי ויותר אנליטי.
 
הסטארטאפים בשירות הריטייל
 
בכנס שערכנו באוקטובר האחרון בקמפוס GOOGLE  בשיתוף הפורום לחדשנות בשיווק, הצגנו את המגמות והתפיסות החדשות וארחנו סטארטאפים מרתקים בתחום הריטייל שעוזרים לקמעונאים לשפר ביצועים ולהציע חוויה טובה יותר לצרכנים.
הנה כמה דוגמאות מעניינות: 

MySupermarket
 
התנהגות הקונה השתנתה באופן דרמטי. לצד תופעת ה- SHOWROOMING נוצרה תופעה מקבילה שלWEBROOMING. מדובר במצב שבו אנשים גולשים בין אתרי קניות ולאחר מכן ניגשים לחנות לקנות באופן פיזי. חברתMySupermarketבניהולו של משה אלפרט, עוסקת בביג דאטה ובמתן מענה לקונים ברשתות המזון שמחפשים באופן תדיר איפה לקנות ובזול את סל הקניה שלהם, כשבסופו של דבר הם יכולים לבחור בין רכישה און ליין לרכישה פיזית. החברה מבצעת השוואת מחירים בסל הקניה של הלקוח בין מספר רשתות גדולות, כשהלקוח גם יכול לייעל את סל הקניה שלו ולבחור תחליפים שיחסכו לו כסף.
 
FRESHUB
 
FRESHUB שפועלת בארה"ב מייצרת חיבור בין המוצרים בבית לבין הרשת הקמעונאית בקונספט "המטבח החכם". החברה בראשות היזם אירי זוהר עוסקת בתחום שנקרא כיום Internet Of Things.
נגמר החלב? כל מה שנדרשת הוא תנועה קטנה ומהירה מול המסך כדי להוסיף אותו לרשימת המוצרים שיישלחו אליכם ישירות מהרשת.
 
STORE SAMARTS 
 
מנכ"ל הסטארטפ, אייל בן אליהו, עומד לפתור לקמעונאים הרבה מאד כאבי ראש ולענות על שאלות שיפור ביצועים דוגמת כמה תנועה הייתה מחוץ לחנות, עד כמה התצוגה שלנו מושכת קונים, כמה נכנסו לחנות וכמה זמן שהו בה.
באמצעות טכנולוגיית המובייל הפשוטה שפיתחה החברה הכל הופך להיות מדיד. כך, יוכלו קמעונאים למדוד את הפוטנציאל הקיים שלהם, להבין מה ההמרות שלהם, לייעל את שעות הפתיחה וכוח האדם ועוד. מדובר ללא ספק בשיפור ביצועים מידי ומתמיד.
 
ZIKIT
 
ZIKIT יוצרת יחס המרה גבוה בין כניסה לחנות לבין רכישה. ZIKIT בניהול היזם עידן מאיר, היא טכנולוגיה שעובדת על מכשירי הביקון- מכשיר מבוסס טכנולוגיה שמזהה סיגנלים של סמארטפונים באיזורו ומסוגלת לשדר חזרה. המכשיר מזהה את הלקוח שנכנס לחנות ומציע לו מבצע מאוד אטרקטיבי עם קאטץ' אחד מעניין: אם הוא לא ימומש באופן מיידי בחנות- הוא יתפוגג. מהתגובות המתלהבות של המיליניאלס ברשתות החברתיות, אגב, עולה כי זו דרך שמאד מרגשת אותם, וגורמת להם להעלות פוסטים רבים בנושא.
 
SHELFX
 
מודל חדשני של קמעונאות הציג עומר שלאייר מ- SHELFX שעל אף שבסיסה בארה"ב, הבעלים הוא ישראלי.  SHELFXהיא חנות חכמה, פתוחה 24/7, הדור הבא של ה- VENDING MACHINE. היא מציעה מקררים ומכונות עם מוצרים יבשים ומקוררים, כשהלקוח רק צריך להעביר כרטיס ומיד החנות נפתחת. כל מוצר שנלקח  נסרק וכרטיס האשראי של הקונה מחויב אוטומטית. חשוב להבין שאין מגע יד אדם בכל התהליך, המלאים נשלטים בצורה דיגיטלית, ושולחים דאטה מסודר לספקים. מדובר בפתרון שכולו יעילות תפעולית וחווית לקוח מהירה ופשוטה.
אלו רק כמה דוגמאות משפע הטכנולוגיות שעוזרות לקמעונאות להמציא את עצמה מחדש, להשתפר, להגיע לביצועים טובים יותר, להתייעל, לבצע אפקטיביות למכירות ולרווח ובעיקר- להציע ללקוחות חווית קניה נהדרת!   
 
 
 

רשימת הדיוור של פרומול
כל החדשות מעולם הקניונים הישר לתיבת האימייל שלך