פתיחת תפריט הנגישות  

כיצד יתבצע מחקר שוק ומתי צריך לעשות זאת?

ביצוע מחקר שוק הוא אחד השלבים המקדימים הקריטיים ביותר בכל תכנית עסקית באשר היא, בין אם מדובר בעסק הפותח לראשונה את שעריו, ובין אם בכזה העומד בפני התרחבות מבורכת. יתרה מזאת, הניסיון מלמד כי כל ניסיון לבנות או ליישם תכנית אסטרטגית מבלי שנערכו מחקרי שוק מתאימים מבעוד מועד

ביצוע מחקר שוק הוא אחד השלבים המקדימים הקריטיים ביותר בכל תכנית עסקית באשר היא, בין אם מדובר בעסק הפותח לראשונה את שעריו, ובין אם בכזה העומד בפני התרחבות מבורכת. יתרה מזאת, הניסיון מלמד כי כל ניסיון לבנות או ליישם תכנית אסטרטגית מבלי שנערכו מחקרי שוק מתאימים מבעוד מועד, צפוי להיכשל היות והוא לא מבוסס על הערכה ריאלית של הצרכים הקיימים או של קהל היעד המתאים ביותר למוצר או לשירות שלכם. אז מהו מחקר שוק ואיך עורכים אותו? מדריך מתומצת – במאמר שלפניכם.

מהו מחקר שוק?

מחקר שוק נועד לספק סקירה מקיפה ורחבה ככל הניתן של התחום הרלוונטי תוך מתן מענה ברור וקונקרטי ככל הניתן לשאלת זהותו של קהל היעד המבוקש – וכן לשאלת הצרכים של אותו הקהל. במרבית המקרים, שתי השאלות הללו ישלימו האחת את השנייה ויהיו שזורות זו בזו כיוון שלא ניתן לענות על אחת מהן מבלי להתייחס לשנייה – ולהפך. מחקר השוק יכול להתבצע בשיטות כמותניות שבסופן יבוצע ניתוח סטטיסטי ובשיטות איכותניות שיעובדו לכדי תובנות במסמך נטול חישובים סטטיסטיים.

מיפוי קהל היעד

בשלב ראשון ואם ברצונכם למפות תחילה את קהל היעד הרלוונטי ביותר מבחינתכם הרי שחשוב מאוד לשים דגש על שלושה סוגים שונים של משתנים: משתנים דמוגרפיים הלוקחים בחשבון פרמטרים כמו גיל, מגדר, רמת הכנסה וכיוצא באלה. משתנים גיאוגרפיים המתבססים על מקום מגורים ולפעמים אף הבחנה בין מרכז לפריפריה, ולבסוף, משתנים פסיכוגרפיים המתייחסים גם לאורח החיים של קהל היעד ולערכים שעמם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם גדלו. 

מיפוי הצרכים של קהל היעד

ברגע שהבנתם מיהו קהל היעד שלכם, חשוב מאוד להבין גם האם אותו קהל יעד זקוק לשירות או למוצר שאותו ברצונכם להציע. או אז, תיכנס למשוואה האינטראקציה הישירה עם קהל היעד, כאשר זו יכולה לבוא לידי ביטוי כאמור במגוון רחב של כלים -  כמותניים ואיכותניים כאחד.

כיצד יתבצע מחקר השוק?

הכלי הכמותני הנפוץ ביותר לביצוע מחקר השוק הוא הסקר שיתבצע על-פי רוב תוך שימוש בספק חיצוני אשר ייצור קשר עם הלקוחות שעונים על פרופיל קהל היעד שלכם וישאל את השאלות שגיבש בעצמו – או בשיתוף פעולה מלא אתכם. לשם המחשה, אם אתם מתלבטים בכל הנוגע לפתיחת סניף של רשת המזון שלכם במרכז מסחרי מסוים, הרי שהדבר הנכון ביותר לעשות יהיה ליצור קשר טלפוני עם תושבי האזור ולשאול אותם האם הם מרגישים כי מדובר במוצר נחוץ או שמא במוצר מיותר שאין בו צורך – וכמובן האם יש בכוונתם לרכוש את המוצר בהנחה והחנות אכן תיפתח בסמוך לביתם. דוגמה שכזו ממחישה את הצורך לערוך את מחקר השוק כבר בתחילת הדרך בכדי להימנע מהוצאות מיותרות.

מנגד, הכלים האיכותניים הנפוצים ביותר לביצוע מחקר השוק הם ראיונות עומק אינדיבידואליים או לחילופין שימוש בקבוצות מיקוד מרוכזות. בשני המקרים האינטראקציה היא ממושכת יותר ולא רגעית, כאשר המטרה העיקרית מאחורי שתי השיטות הללו היא לאסוף ולאחר מכן לנתח ולהסיק תובנות מעמיקות יותר בכל הנוגע לטיבו של קהל היעד או לאופיו המבוקש של המוצר.

בסיכומו של דבר מחקר השוק הוא אחד השלבים החשובים והמשמעותיים ביותר בתחילתו של כל מיזם עסקי באשר הוא. ביצוע המחקר אמנם לא יהווה ערובה להצלחה – אך היעדרו יהווה בוודאי ערובה לכישלון.

 

רשימת הדיוור של פרומול
כל החדשות מעולם הקניונים הישר לתיבת האימייל שלך